NyC-Klasse

Denne klasse er en begynderklasse, som er udarbejdet af lokalklubberne i Sydthy, Thisted, Hanherred og Thyholm. Denne klasse er ikke en landsdækkende klasse. Klassen er en lettere udgave af C-klassen. Man kan kun deltage i NyC-klassen i disse klubbers lokale venskabs-konkurrencer og i lokal-konkurrencer. Der kan kun konkurreres i venskabsdyster i de førnævnte klubber.
Der kan for nye hundefører godt være langt fra et hvalpe-hold til C-klassen, så her i Ny-C har man muligheden for at afprøve om konkurrence skulle være noget.

Opnår en hundefører over 65 point, har denne kvalificeret sig til oprykning i C–klassen fra næste konkurrence sæson. Opnår en hundefører testkravet til C-klassen (90 point) i en C-konkurrence eller deltager i en C-konkurrence for testede hunde, en hundeføreren rykket op i C-klassen, og må ikke fremtidig stille op i NyC-programmet.

Der bliver trænet i NyC-lydighedsprogrammet på holdene NyC helårlig og NyC ½ årlig august-november (kun for hvalpe som afslutter hvalpehold i juni).

NyC-lydighedsprogram:

• Lineføring.
  • Stå – Sid – Dæk.
  • Apport m/træbuk.
  • Spring.

Point der kan opnås til konkurrence (i alt 100 point):

1. Lineføring 10 x 2 = 20
  2. Stå 10 x 1,5 = 15