C-Klasse

C-Klassen er beregnet for nye hunde og hundeførere, der ikke tidligere har startet i DcH’s andre klasser (indenfor 10år) eller andre foreningers prøver eller konkurrencer.

I mange lokalforeninger findes der hold, hvor der trænes frem mod C-klassen med grundlæggende lydighed og opstart af de forskellige øvelser. Hos os er det hold NyC. Når det grundlæggende er i orden, kan du starte på vores Lydighed C-B hold, hvor der arbejdes med momenterne frem mod den færdige øvelse og eventuelt deltagelse i konkurrence.

I C-klassen trænes lydighedsøvelserne lineføring, stå, sid, dæk, apport og spring. Første trin i rundering - hunden sendes direkte mod en delvis synlig figurant. Frit søg - hunden skal finde én genstand i et felt.

I konkurrence i C-klassen kan man max. opnå 150 point. Hund og fører skal opnå mindst 110 point to gange for at rykke op i B-klassen.

Der bliver trænet i C-lydighedsprogrammet på holdet Lydighed C-B.

DcH-programmet er delt op i fire forskellige klasser, hvor C-klassen er den letteste og sværhedsgraden af de enkelte øvelser stiger gradvist op igennem klasserne B, A og eliteklassen. For at opnå oprykning til eliteklasse, skal hund og fører have et virkelig godt samarbejde og hunden skal have lært at arbejde koncentreret over lang tid. Op gennem klasserne udvikles hundene i et roligt tempo, så de bliver dygtigere til at udnytte deres sanser, bliver mere vedholdende i arbejdet og til at samarbejde med deres hundefører.

DcH-programmet kan inddeles i fire hovedområder, hvor hver del er lige vigtig; Lydighed, rundering, spor og frit søg.

Der arrangeres konkurrencer i alle fire klasser i DcH-programmet rundt i hele landet. Hund og fører kan rykke op til næste klasse ved at opnå de krævede point ved to konkurrencer indenfor samme kalenderår.

C-lydighedsprogram:

• Lineføring.
  • Stå – Sid – Dæk.
  • Apport m/træbuk.
  • Spring.
  • Rundering.
  • Frit søg.

Point der kan opnåes til konkurrence (i alt 150 point):

1. Lineføring 10 x 2 = 20
  2. Stå 10 x 1,5 = 15